Xaveriuscollege in Borgerhout drijft netwerkprestaties op en vereenvoudigt beheer met Silta Connect.

De missie: een netwerk in gebruik nemen dat is afgestemd op de strategie van de school om gebruik te maken van uiteenlopende cloudoplossingen, met inbegrip van Microsoft Office 365 en met het juiste prestatieniveau om nieuwe ontwikkelingen te ondersteunen, waaronder Bring Your Own Device.

“Ik kan ook het reële gebruik van om het even welk access point monitoren. Dit nieuwe netwerk is duidelijk een troef voor het aanbieden van betrouwbare netwerktoegang voor leerlingen, medewerkers en gasten. Het garandeert ons een optimale ondersteuning. We zijn nu helemaal klaar voor het tijdperk van BYOD.”
Marc Hoefkens, ICT-coördinator Xaveriuscollege

Het Xaveriuscollege in Borgerhout, Antwerpen (België), voorziet in basisonderwijs en middelbaar onderwijs voor ongeveer 1400 leerlingen. De school heeft zowat 140 leerkrachten en andere medewerkers in dienst. Leerlingen én medewerkers hangen in toenemende mate af van technologie met het oog op efficiënte schoolactiviteiten en al wat daarbij komt kijken. In 2006 nam de school haar eerste draadloze local area network (WLAN) met basisfunctionaliteiten in gebruik. Sindsdien is de vraag naar betrouwbare draadloze toegang aanzienlijk gestegen. Steeds meer leerlingen en medewerkers maken immers gebruik van mobiele toestellen.

“In 2014 werd het zonneklaar dat we ons bestaande netwerk moesten upgraden. Het was niet alleen technisch gezien aan het einde van zijn levenscyclus gekomen, maar het verhinderde ons ook om ten volle te profiteren van nieuwe ontwikkelingen, zoals Bring Your Own Device en cloud computing,” vertelt Marc Hoefkens, ICT-coördinator in het Xaveriuscollege.

“Beide trends spelen een belangrijke rol in onze school. Veel leerlingen en medewerkers brengen hun eigen laptops of smartphones mee. We hebben ook veel gasten die om internettoegang verzoeken wanneer ze de school bezoeken. Bovendien maken we steeds meer gebruik van cloudoplossingen, waaronder Microsoft Office 365, het boekhoud-, leer- en evaluatieplatform en ons systeem voor het reserveren van lokalen. Dit soort oplossingen vergt uiteraard een betrouwbare en snelle internettoegang.”

Studie

Hoefkens wendde zich tot Silta voor hulp. Silta was ook de leverancier van het bestaande netwerk en dus vertrouwd met de specifieke uitdagingen van de school. Het college is bijvoorbeeld gevestigd in een historisch gebouw dat speciale aandacht vereist wanneer er een nieuw netwerk wordt ontworpen. Silta stelde voor om een studie uit te voeren met het oog op de bepaling van de beste benadering van het nieuwe netwerk. De studie was gebaseerd op twee grote vereisten. Hoefkens: “We wilden het prestatievermogen opkrikken voor de gebruikers en het beheer van het nieuwe netwerk vereenvoudigen. Silta stelde voor om Cisco Meraki switches en -access points in gebruik te nemen die in de cloud kunnen worden beheerd. We schaarden ons achter deze keuze omdat we reeds lange tijd probleemloos gebruik hadden gemaakt van Cisco-technologie.”

Ingebruikneming

Silta en zijn onderaannemer FlexIP maakten gebruik van de herfstvakantie van 2014 om het merendeel van het werk te verrichten. Naast een aantal Meraki switches voor de verbinding tussen diverse locaties, werden er 65 access points geïnstalleerd in alle schoolgebouwen. In 2015 werd een bijkomende nieuwe Meraki firewall geïnstalleerd om ongewenste bezoekers weg te houden en om het gebruik van bandbreedte te verbeteren door het verkeer efficiënt te leiden.

Voordelen

Volgens Hoefkens is de school nu goed voorbereid op de toekomst. “We beschikken nu over een veel flexibeler netwerk dat makkelijk te beheren en te monitoren is en bovendien veel krachtiger. We kunnen bijvoorbeeld probleemloos VLANS creëren voor gastsprekers, stagiairs, externe specialisten en ouders, of in het kader van speciale events waar internettoegang belangrijk is. Een ander groot pluspunt is het beheer. De Meraki apparaten kunnen integraal worden beheerd via het internet aan de hand van één en dezelfde console (single pane of glass). Dit kadert perfect binnen Xaverius’ strategie om gebruik te maken van cloudtechnologie waar dat gepast is. “Dankzij het gebruik van de Meraki app kan ik problemen op elk moment en op elke plaats diagnosticeren en verhelpen,” aldus Hoefkens.

Samenwerking

Hoefkens kijkt terug op een vruchtbare samenwerking met Silta en FlexIP. “Uiteraard was er een minutieuze planning nodig, want de school kan niet zomaar haar deuren sluiten. We maakten gebruik van de herfstvakantie en weekends om het project af te ronden. Nu bestuderen we mogelijkheden om ook het onderhoud van componenten uit te besteden aan Silta.”